Logo wit op transparante ondergrond

hartforher_header03.jpg

Nieuws

Verantwoord Sporten op Warme Dagen

Ga je in de hitte sporten? Een goede voorbereiding is
dan extra belangrijk. Daarom geeft Sportzorg.nl een
aantal adviezen en informatie om te zorgen dat je
verantwoord kunt sporten. Speciaal voor de buiten­
sporter kun je hier klikken voor tips

 

Carriere metamorfose

Het gaat gebeuren, ik ga een vestiging van hart for her openen in Culemborg! 

Mijn naam is Caro, 50 jaar en tot juni 2012 werkzaam als Manager bij Tempo-Team Uitzenden. Vanwege een reorganisatie na 27 jaar weg bij Tempo-Team. Dat was even zuur, maar aan de andere kant een mooi keerpunt in mijn leven om nog iets anders te gaan doen. Een vaste baan was ik niet zomaar uitgestapt en nu had ik het duwtje in de rug! En ik heb inmiddels gemerkt, dat waar de ene deur dicht gaat er andere deuren opengaan. In eerste instantie was ik gewoon weer op zoek naar een andere baan. Het was wel helder dat het een andere branche moest zijn, maar wat? Het was me inmiddels wel duidelijk dat het heel lastig zou worden een baan te vinden, ik heb natuurlijk mijn geboortejaar niet echt mee….. In september kwam hart for her op mijn pad. Na een telefoongesprek met Wendy was ik heel enthousiast en zag het wel zitten! Maar dan ga je nadenken en met mensen in je omgeving praten. Tja, was dat nou echt wel iets voor mij? Een eigen bedrijf, een totaal andere branche, de onzekerheid; ik wist het toch niet zo zeker. Afspraak maar afgezegd. Gelukkig kreeg ik een uitgebreide mail van Wendy met toelichting over het concept. Ach, een keer om tafel kon eigenlijk geen kwaad. Met Wendy en Eduard gesproken, een vestiging gezien en een ochtendje meegedraaid. Eigenlijk was het toch wel erg leuk, een eigen vestiging van hart for her in Culemborg! Na de knoop doorgehakt te hebben, ging de trein rijden. Ondernemersplan schrijven, met allerlei mensen praten en voorzichtig je plannen met de buitenwereld delen. Verschillende reacties van mensen; mensen die vooral de beren op de weg zien, anderen die mij het helemaal zagen doen. De zoektocht naar het pand kon beginnen en het bleek dat dat nog niet meeviel. Veel panden leeg, maar te duur, te klein of de verkeerde locatie. Tijdens die zoektocht die toch wel maanden heeft geduurd, zijn de twijfels soms weer naar boven komen drijven. Moet ik toch niet gewoon een baan zoeken, past het nou echt wel bij mij? Dat soort vragen. Ik heb gemerkt dat dat erbij hoort en jezelf scherp houdt. Je moet jezelf deze vragen blijven stellen en met anderen blijven sparren. Het bracht mij steeds dichter bij het gevoel dat dit echt heel goed bij me past.

En nu is het dan zover, ik heb ja gezegd tegen het pand! Er is weer een stap genomen. En nu gaat het voor mijn gevoel écht beginnen. Heel spannend! Ik heb er alle vertrouwen in dat het een groot succes gaat worden. En dat is nou zo mooi, ik ben de succesfactor en met de begeleiding van Wendy en Eduard van hart for her Nederland, kan Culemborg straks niet meer om mijn hart for her vestiging heen!

Weer een 5 jarig bestaan ; Proficiat Oss

Tegen alle gemiddelde en statistieken van ondernemingen in, mag ook hart for her Oss een 5-jarig lustrum vieren.

Wat een fantastisch businessmodel voor GIRLPOWER!

hart for her, een eigen zaak, maar er niet alleen voor staan!

Zal ik eens beginnen met een cliché? Hier is hij dan (of zij): wat vliegt de tijd!! Vandaag 19 april 2013 is het 5 jaar geleden dat de vestiging van hart for her in Oss open ging. Mijn eerste eigen bedrijf, met hulp en begeleiding van hart for her Nederland. Die eerste ochtend kan ik mij nog goed herinneringen. Die eerste paar uur zelfs. Na een aantal weken klussen ging de deur open. Ikzelf was voor het bezichtigen van het pand nog nooit in Oss geweest. Als kersverse import vanuit Utrecht kende ik dus ook helemaal niemand in Oss. De opening heb ik low profile gedaan, ik was druk met alle voorbereiding behalve met de marketing, een wijze les. Resultaat: ik had geen klanten die eerste ochtend. Ik zie en vooral ‘voel’ mijzelf daar nog zitten. Helemaal alleen, de deur open, een prachtige zaak met alles op orde, maar zonder klanten. In tranen belde ik mijn vriend (inmiddels ben ik met hem getrouwd), huilend vanachter de balie vertrouwde ik hem toe dat ik nooit (!!) klanten zou hebben. Hij sprak mij ietwat vermanend toe, dat ging ongeveer zo: ‘stel je niet zo aan’. Hij had gelijk. Al gauw druppelde de eerste klanten binnen. Ik kan mij die fantastische dames van het aller begin nog stuk voor stuk herinneren. Het was spannend en eng om aan dit avontuur te beginnen, de crisis begon net en iedereen waarschuwde mij. Nu, 5 jaar later is de crisis er nog steeds en Oss heeft nog steeds een hele mooie vestiging. Dus, conclusie om dan ook maar met een cliché te eindigen: ik had het jaren eerder moeten doen!

Tip: jij ook jouw eigen succesvolle zaak? Klik hier

zijn paaseitjes wel zo ongezond

Ze hebben geen gezond imago, maar zijn paaseitjes wel zo ongezond?

Zijn paaseieren ongezond?
Wat is jouw favoriete smaak? Naturel of liever een gevuld eitje? Heerlijk met praline of nootjes. Je kunt het beste kiezen voor de pure variant. Deze bevatten veel gezonde eigenschappen die niet in de witte, melk of gevulde eitjes zitten. Pure chocolade bevat belangrijke mineralen, essentiële aminozuren en polifenolen. Pure chocolade bevat zelfs meer antioxidanten dan groene thee en blauwe bessen.

Wist je dat al twee brokjes pure chocolade goed is voor je bloeddruk?

Lees meer

BEWEGEN REMT BEGINNENDE DEMENTIE

Bewegen is goed voor de hersenen. Het remt de achteruitgang van het brein. Niet bewegen daarentegen bevordert de achteruitgang.
Dat dit geldt voor gezonde ouderen was al bekend. Nieuw is dat ook ouderen met ouderen met geheugenverlies en beginnende dementie wel varen bij bewegen. Dat blijkt althans uit onderzoek van dr. Karin Volkers waarop ze 17 december promoveerde aan de Vrije Universiteit

Bewegen heeft een positief effect, bijvoorbeeld op de spieren en de botten. Het is echter ook goed voor het brein. Het bevordert onder meer de hersendoorbloeding, zo bleek uit eerder onderzoek.
In dat kader deed Volkers onderzoek naar het effect van bewegen bij ouderen die al last hebben van geheugenverlies of milde vormen van dementie.

Lees meer

Is sporten tijdens de zwangerschap wel gezond?

 Met oefeningen kun je de spieren trainen die je tijdens de bevalling gaat gebruiken. 

Mag je sporten tijdens je zwangerschap? Een goede vuistregel: als alles goed gaat, kun je blijven doen wat je voor de zwangerschap ook al deed. En als je niet aan sport deed, dan kun je nu wel gaan bewegen, maar met mate.

Door te sporten worden je spieren versterkt. Een aantal van deze spieren zul je tijdens de bevalling gebruiken. Het is ook goed voor de bloedsomloop van jou en je baby. Veel problemen tijdens de zwangerschap (zoals rugpijn) worden minder, je krijgt meer energie en daardoor voel je je beter. 

Hoe waarborgen we bij hart for her de veiligheid van jou en je baby?

Hoewel het goed voor jou en je baby is om te sporten, zijn er een paar dingen waar we met je op letten.

Lees meer

Bewegen en de overgang

Waarom sporten in de menopauze belangrijk is.
De menopauze verandert het lichaam. Er wordt iets meer vet opgeslagen op de buik, de spiermassa wordt minder en alles gaat wat meer hangen. Waarom is het juist nu zo belangrijk in beweging te blijven?

De hormoonschommelingen tijdens de menopauze hebben z’n weerslag op je figuur. Er wordt minder van de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron aangemaakt. Hierdoor verandert het figuur bij de meeste vrouwen van een peervorm langzaam in een appelvorm.

Metabool syndroom.
Die vetopslag op de buik is een kenmerk van het metabool syndroom en kan nare gevolgen hebben. Het metabool syndroom heeft als belangrijkste symptoom namelijk insulineresistentie en dat is weer een voorbode van diabetes type 2. Andere symptomen zijn een verhoogde bloeddruk en een hoger risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast gaan een verminderde oestrogeenaanmaak en verhoogde vetopslag vaak samen met een afname van het HDL-cholesterol (het goede cholesterol) en een toename van het slechte LDL-cholesterol. Voldoende redenen om dat buikvet aan te pakken dus.

Botaanmaak vermindert.
Een andere bijkomstigheid van het afgenomen oestrogeen, is dat de botaanmaak vermindert. Vanaf de tijd vlak voor de eerste overgangssymptomen tot een paar jaar daarna ontstaat er door het afnemen van de hoeveelheid hormonen ongeveer 15 procent botverlies. Die botafbraak blijft daarna ook doorgaan, maar in mindere mate. Osteoporose (botontkalking) is dus iets waar serieus rekening mee moet worden gehouden. Regelmatig bewegen is belangrijk voor de botopbouw.

Belast bewegen
Er zijn belaste en onbelaste vormen van bewegen. Bij belast bewegen wordt de aanmaak van botcellen gestimuleerd. Voorbeelden van belast bewegen zijn wandelen, yoga en pilates, fitness, dansen en hardlopen. Ook bijvoorbeeld skaten, tennissen en traplopen horen tot deze categorie.

Onbelast bewegen.
Bij onbelast bewegen wordt de aanmaak van botcellen niet gestimuleerd. Wel zorgt het voor soepele, stevige spieren, vergroot het de capaciteit van hart en longen en verbrand je er natuurlijk kilocalorieën mee. Voorbeelden van onbelast bewegen zijn fietsen en zwemmen.

Hoeveel bewegen?
Beweeg bij voorkeur dagelijks, maar minstens vijf dagen per week ten minste een halfuur per dag matig actief. Let op: als je een half uur niet volhoudt, mag drie keer tien minuten ook; het gaat om het eindresultaat. Bovendien mag je huishoudelijke taken meetellen en dat schiet vaak lekker op. Doe niet alleen het huishouden, maar bijvoorbeeld ook eens wat grondoefeningen voor rugspieren, of oefeningen om de taille terug in vorm te krijgen. Daarnaast is eenmaal per week intensievere sportbeoefening van minimaal een uur aan te bevelen, bij voorkeur in de buitenlucht. Zonlicht zorgt immers voor de aanmaak van vitamine D en dat helpt het lichaam weer de calcium uit de voeding beter op te nemen.

Door: Franca van Dalen

Voldoende bewegen verlaagt kans op borstkanker

(Novum) - Vrouwen die 'voldoende' bewegen, hebben twintig tot veertig procent minder kans op borstkanker dan vrouwen die niet of nauwelijks bewegen. Dat blijkt donderdag uit een rapport van KWF Kankerbestrijding. Voldoende beweging bestaat ten minste uit een half uur per dag lichamelijke inspanning.

Ook op latere leeftijd lichamelijk actief worden kan helpen om het risico van borstkanker te verlagen. Waarschijnlijk draagt voldoende beweging ook bij aan het verlagen van het risico van darm- en baarmoederkanker, maar dat is door onderzoekers onvoldoende aangetoond. In het rapport is verder geen verband gevonden tussen bewegen en prostaat- en longkanker.

KWF kan niet precies aangeven wanneer iemand 'voldoende beweegt'. De organisatie sluit zich aan bij de door Nederland gestelde norm voor gezond bewegen. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat een volwassen persoon zich dagelijks minimaal een half uur lichamelijk moet inspannen, een norm die veertig procent van de Nederlanders niet haalt.

KWF Kankerbestrijding is een volksbeweging tegen kanker, die jaarlijks ongeveer zestig miljoen euro inzamelt. Ruim een op de drie Nederlanders krijgt kanker.